BMW R1250GS HP 2019 (reistest)

Ik zou echt niet in de schoenen willen staan van de jongens van BMW. Maak maar eens beter wat haast perfect is, er nagenoeg hetzelfde dient uit te zien en minstens even goed moet verkopen. Een normale mens zou van minder er de brui aan geven …

Het goudhaantje van BMW is in de loop der jaren nochtans verschillende keren onder handen genomen. En dat zonder drastisch te raken aan zijn specifieke looks en intrinsieke kwaliteiten.

BMW’s goudhaantje heeft voortaan variabele kleptiming, wat het koppel nog smeuïger maakt.

Die werkwijze heeft BMW Motorrad hoegenaamd geen windeieren gelegd. Zo werden er vorig jaar wereldwijd meer dan 175.000 BMW-motoren verkocht. Bijna een derde ervan mag de GS volledig op zijn conto schrijven. Met dank aan de in 2019 vernieuwde versie van de populaire Beemer-boxer.

Reizen is ‘m op het lijf geschreven. Het departement van de Oise is zelfs lekker dichtbij. Inpakken en wegwezen dus!  

De jongste update leverde nochtans heel wat meer op dan enkel wat subtiele wijzigingen aan het uiterlijk. Naast de opgeblazen longinhoud zijn we vooral curieus naar de in de pers bejubelde prestaties van de Shiftcam. Variabele kleptiming is niet nieuw, maar is dat wel op een boxermotor. Of dat een nog smeuïger koppel oplevert dan al het geval was met het 1200-model komen we gauw te weten. Op nog geen 300 km van Brussel vinden we in het departement van de Oise alles wat we nodig hebben daarvoor.

Voordat we het wel en goed beseffen, staan we in Beauvais.

Vertrouwd GS-gevoel

Al van bij het opstappen ervaren we sofort dat vertrouwd GS-gevoel. Daar zorgt natuurlijk ook het onmiskenbaar geluid van de boxer voor. Even comfortabel en relaxt als we vertrokken zijn, gaan we van de snelweg in het land van de Ch’ti . Het gelijknamig Noord-Frans biertje past als gegoten bij de immense kaas- en vleesschotel op terras in Cambrai. Dat is ook het moment om onze sportieve krachtpatser eens goed te monsteren.

Stoppen doen we eerst in Cambrai. Niks beter dan een terrasje om je machine in al haar schoonheid te bewonderen.   

De HP-versie is de meest sportieve van de varianten die er op de GS-markt zijn op dit moment. Dat heeft niet zozeer te maken met een wezenljik verschil in performantie, wel met z’n rood, wit en blauwe kleurstijl en opzichtig offroad-jasje met gouden kruisspaakvelgen. Het rallyzadel hebben we overigens in Bornem ingeruild voor een getrapt toerexemplaar. Dat zit heel wat makkelijker voor mevrouw achterop.

De HP-stijl oogt alleszins stoer en avontuurlijk. Zeker met een dikke Vario-koffer aan weerszijden van de achterbrug. Handig aan deze koffers is dat je ze kan uitklikken, waardoor je bijna 10 liter extra stouwruimte wint. Dat blijkt net voldoende voor een weekje nazomeren met z’n twee. La Douce France rolt speciaal voor ons haar rode loper uit tot in het noorden van het land!

La Douce France. Ook in het ‘hoge’ noorden schijnt de zon. Les Hauts de France zoals ze de regio noemen, ligt inderdaad van boven op de kaart!

Joekel van een TFT display

Zijn de HP-kleuren een geslaagde knipoog naar de tricolore variant van de Africa Twin, heel veel is er uiterlijk niet veranderd aan de BMW. Of het moet het 6,5 inch grote TFT display zijn. Omgerekend zit je al gauw boven de 16 centimeter. En dat is zo groot als het uit de kluiten gewassen scherm van een Samsung Galaxy S20. Plaats in overvloed op het dashboard dus om alle rijwielinformatie te verschaffen die je nodig hebt. Zo moet je echt al stekeblind zijn mocht je, zelfs op de Franse binnenwegen, zonder brandstof vallen. Met koeien van letters word je ruim op voorhand verwittigd op het scherm.

Jean-Jacques Rousseau houdt wel een oogje in het zeil in Ermenonville, waar hij zijn laatste adem uitblies. 

Ook de volledige elektronica-winkel die we met de optionele packs aan boord hebben, krijgt er op de een of andere manier zijn plaats. Even spelen met de knoppen en het draaiwieltje aan het stuur en de belangrijkste menu-instellingen laten zich na een poosje wel vinden. Dynamic ESA maakt het reizen met de motor nóg gerieflijker en past het ganse onderstel automatisch aan de specifieke belading en de ondergrond aan. Ook de bandenspanningssensor mag van ons gerust standaard op elke motor. Met de SOS-knop aan het rechterstuur gaan de jongens van BMW nog een stapje verder. In geval van een ongeval activeert de intelligente noodoproep automatisch het call center van BMW. In nood kent men zijn vrienden, moeten ze in Beieren hebben gedacht.

Terras met enig zicht in Chantilly!

Een joekel van een kleurenscherm op je motor, dat vraagt, wat zeg ik, smeekt om een geïntegreerde gps. Helaas nog niet voor vandaag, maar met de meegeleverde Garmin trekken we goed onze plan op de baantjes van de Oise. Bovendien gaat de Zumo veilig op slot in de gemonteerde gps-houder pal boven het TFT-scherm. Dat scheelt al gauw kostbare minuten als je om de haverklap moet afstappen voor een zoveelste bezoek.

Variabele nokkenas

Als voormalig kroondomein van de Franse koning bulkt het departement van de Oise van de bezienswaardigheden. Imposante abdijen, kastelen en kathedralen, maar ook postkaartvriendelijke dorpjes en stadjes die de tijd wonderwel hebben doorstaan. Met zijn vele bossen en parken is de Oise tevens een oase van groen, en dat op minder dan 50 km van de Franse hoofdstad. Met name het Pays de Valois, in het zuidoosten van de Oise, heeft zijn landelijk karakter goed weten te bewaren. Het gedroomde parcours om de flat twin eens deftig aan de tand te voelen.

De GS lust wel een hobbelig paadje!  

Toch geven we niet de volle honderd percent op de weg. Dat heeft niks te maken met de motor, wel met het fijnmazig netwerk van trage wegen waarlangs de gps ons stuurt. Bovendien weten we uit ervaring dat de arm der wet verrassend uit de hoek kan komen bij onze zuiderbuur. Sneu, want vergeleken met de 1200-versie gaat de cilinderinhoud er met 80 cc op vooruit. Zo hangt er al gauw 11 pk meer aan het gas.

De Oise, dat zijn trage wegen in een oase van groen. 

Tijd voor de Shiftcam, die ten volle zijn technisch vernuft kan demonstreren. Geef je flink gas, dan verschuift een elektromotortje de nokkenas, waarbij een deel van de nokken de kleppen sneller openen en meer brandstofmengsel naar de cilinders stuurt. Een beetje zoals Honda’s VTEC, maar dan wel zonder dat je het merkelijk voelt. Toch zijn het de extra Newtonmeters, 18 Nm om precies te zijn, die je het meest gewaar wordt. De nokkenas van de BMW is inderdaad voorzien van twee verschillende nokken: een ‘wilde’ voor het hogere toerenbereik en een ‘tamme’ voor de lage toeren. Luilekker prutten zonder dat je hoeft te schakelen, het is echt niet aan elke motor gegeven.

De kasteelheer was aangenaam verrast met ons bezoek. We kregen zelfs een kop koffie aangeboden!

Zelfs het beste kan nog altijd iets beter

Schakelen hoef je eigenlijk niet te doen. De schakelassistent in het Dynamic Pack neemt je ook dat letterlijk uit handen. Toch gaat dat niet altijd even vlot. Een klein minpunt dat smelt als sneeuw voor de zon wanneer de bak op de oude manier des te soepeler blijkt te schakelen. Old school, maar daar zijn we niet minder enthousiast over.

Waar we ons wel aan ergeren, is het geluid van de wind. Dat heeft niets te maken met de kuipruit, welke trouwens met een simpele draaiknop gemakkelijk in de hoogte te verstellen is. Boosdoeners zouden wel eens de uitstekende delen aan de voorkant kunnen zijn, waar de wind met het geluid van het motorblok samenspant in een valse melodie onder de kuip. Hoe meer we er aandacht aan schenken, hoe hinderlijker we het vinden.

Op kwaliteit staat geen prijs. Een geruststelling die gerust wat mag kosten.  

Met die kleine tekortkomingen kunnen we op het einde van de rit best wel leven. Minder acceptabel, toch voor de portemonnee, blijven de vele dure opties. Standaard kost het exemplaar waarmee we rijden iets meer dan 17.000 euro, maar met alle mogelijke opties erbij dikt de rekening gauw met 5.000 euro aan. Dat is een pak geld voor een motorfiets.

De GS blijft met andere woorden ongenaakbaar … en prijzig!

En zo zijn we bij de rode draad doorheen het ganse GS-verhaal beland. De GS blijft ongenaakbaar en prijzenswaardig, maar is allesbehalve goedkoop als standaard geen optie is. De andere kant van de medaille is dan wel dat je met het allerbeste rijdt wat er op de hoogpotermarkt te vinden is. Een tijdloze motor ook, al kan ik best begrijpen dat sommigen niet te vinden zijn voor dertien in een dozijn.

Geslaagd met grote onderscheiding. Dat mogen we ook zeggen van de Oise …

Het zal ze ginds in Beieren worst wezen, want hun koning zit ook vandaag nog altijd troonvast in het zadel. Alweer geslaagd met grote onderscheiding. Je zou voor minder je helm afnemen!

Met dank aan:
www.bmw-motorrad.be
www.oisetourisme.com
be.france.fr